
Wielu pracodawców i managerów poszukuje wiedzy, jak mogliby zmotywować lub zdemotywować pracowników, by w sposób skuteczny i efektywny osiągnąć ustalone cele. Stosowanie motywatorów i demotywatorów stało się podstawą większości organizacji założonych w celu zarządzania drobnymi jednostkami. Sprawdźmy, jak dokładnie działają te narzędzia i jak je wykorzystać, by osiągnąć sukces.
Czym są motywatory i demotywatory?
Motywatory i demotywatory określają siłę styczności z określonymi elementami lub stanami rzeczy, aby utrzymać lub poprawić produkty i wyniki. Motywatory motywują i inspirują ludzi do działania, zwiększając ich zaangażowanie w wykonanie zadań. Demotywatory działają w przeciwnym kierunku, ograniczając zaangażowanie i dezorientując ludzi. Zastosowanie tych dwóch narzędzi pozwala firmom zwiększyć zadowolenie i wydajność pracowników oraz przyczynić się do wzrostu wyników.
Kluczowe motywatory
Poniższa lista przybliży Ci najważniejsze motywatory:
- Uznania i wielkość – ludzie chcą, aby ich praca i działania były doceniane i wynagradzane. Pracownicy są bardziej zmotywowani, gdy otrzymują pochwały za wykonaną pracę.
- Osobisty wzrost – ludzie chcą się rozwijać podczas pracy, by wyznaczać sobie nowe cele i osiągać nawet te najtrudniejsze. Pracownicy są bardziej zmotywowani, gdy są stale uczą się nowych rzeczy.
- Satysfakcja – ludzie chcą czuć się spełnieni wykonując swoją pracę. Pracownicy są bardziej zmotywowani, gdy dostrzegają wartość i sens swojej pracy.
- Atmosfera – ludzie chcieliby mieć przyjazne i otwarte środowisko pracy. Pracownicy są bardziej zmotywowani, gdy czują, że zostali zaakceptowani i docenieni w pracy.
- Dążenie do celu – ludzie chcą osiągnąć sukces. Pracownicy są bardziej zmotywowani, gdy Krystalizują swoje cele i widzą to, co przed nimi.
Czy chcesz poznać bardziej szczegółowe informacje na temat: Skuteczna prezentacja produktu/usługi
Dlaczego są ważne motywatory?
Motywatory są ważne, ponieważ pozwalają ludziom wyrażać się i robić to, co lubią. Pozwalają pracownikom i przedsiębiorcom wyznaczać cele i osiągać sukcesy. Możliwe jest lepsze i szybsze osiąganie celów oraz zapewnienie stabilnego rozwoju firmy. Odpowiednie motywatory mogą również zachęcać pracowników do wytrwałości i wspierania się wzajemnie w trudnościach.
Demotywatory
Demotywatory są mechanizmami, które działają przeciwko motywatorom. Głównym celem demotywatorów jest ograniczenie zaangażowania pracowników i zmniejszenia wydajności. Najczęściej występujące demotywatory to:
- Stres – długotrwały stres może mieć poważne skutki dla pracownika, wywołując u niego obniżenie motywacji.
- Niskie wynagrodzenie – niskie wynagrodzenie często powoduje demotywację pracowników, ponieważ wynagrodzenie jest często uważane za jeden z najważniejszych motywatorów.
- Ograniczona stabilność – brak stabilności w zatrudnieniu może mieć poważne skutki dla morale pracowników.
- Niewłaściwe cele biznesowe – kiedy cele biznesowe są sformułowane w niewłaściwy sposób, mogą mieć destrukcyjny wpływ na morale i motywację pracowników.
- Ograniczone szanse na awans – brak określonego programu awansowania może prowadzić do braku motywacji.
Jak wykorzystać motywatory i demotywatory?
Aby wIEDzce wykorzystać motywatory i demotywatory, przedsiębiorcy powinni wziąć pod uwagę różne czynniki, takie jak odpowiednie przywództwo, dostarczanie autentycznych pochwał, zapewnianie osobistych nagród i oferowanie szans na awans. Przedsiębiorcy powinni również dokładnie przemyśleć cele i strategię wydajności i sprawdzić, czy pracownicy są zadowoleni z warunków pracy. Ponadto ważne jest identyfikowanie i eliminowanie czynników, które dezorientują i dezmotywują ludzi. Dobrym sposobem jest również umożliwianie pracownikom wyrażania swoich pomysłów i dawanie im możliwości decydowania o swojej pracy.